top of page

UNDERVISNINGS

-MATERIALE

Ungdommens Folkemøde skal med helt ud i klasseværelserne. Derfor har vi og organisationerne udarbejdet en række undervisningsforløb. Der er både forløb, hvor størstedelen af arbejdet ligger på selve festivalen og forløb, der kræver, at man afsætter et eller flere moduler i undervisningen i forbindelse med Ungdommens Folkemøde. 

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller idéer, kan du skrive til vores undervisningsansvarlige, Hella, på hella@ungdomsbureauet.dk.

Ungdommens Folkemødes undervisningsmateriale 2024

Projektforløb UFM'24

Ungdomsbureauet

Alle fag

Kort temaforløb: Menneske-rettigheder

Ungdomsbureauet

Dyk ned i temaet under UFM med et skræddersyet program, tankestof og fyld til pausen.


Metodeforløb UFM'24

Ungdomsbureauet

Alle fag

Kort Temaforløb: Ungdom, Fællesskab og Trivsel

Ungdomsbureauet

Dyk ned i temaet under UFM med et skræddersyet program, tankestof og fyld til pausen. 

Kort Temaforløb: Forbrug og Bæredygtighed

Ungdomsbureauet

Dyk ned i temaet under UFM med et skræddersyet program, tankestof og fyld til pausen

Kort Temaforløb: Demokrati og Engagement

Ungdomsbureauet

Dyk ned i temaet under UFM med et skræddersyet program, tankestof og fyld til pausen.

Organisationernes undervisningsmateriale 2024

Mikrohandlingernes magt 

headspace

Hvor meget betyder de små ting egentlig i hverdagen? headspace sætter fokus på, hvad der gør os glade, hvad der giver os energi, og hvordan vi med små handlinger kan være med til at løfte den fælles trivsel. For trivsel er afhængig af fællesskabet, og vi vil med denne time sætte luppen under, hvordan man kan gøre noget, der er godt for en selv, som også er godt for andre.

Niveau: 7-8-9. klasse samt 1.g

UNGE OG ALKOHOL

Kræftens Bekæmpelse 

Dette materiale er tiltænkt et forløb i samfundsfag A-niveau, i 2g, men kan med lidt tilpasning og supplering også bruges til A-niveau i 3g. Forløbet er et kvalitativt metodeforløb, med udgangspunkt i emnet: ”Identitetsskabelse i det senmoderne samfund”. Der er ligeledes et særskilt undervisningsforløb til samfundsfag C-niveau med samme emne. Formålet med forløbet er at gennemgå en række sociologiske begreber og teori med materiale og bilag, der relaterer sig til unges alkoholkultur i Danmark.

Niveau: Samfundsfag A,B og C.

U.S. Election 2024

Den Amerikanske Ambasade

Hvis du er nysgerrig på processer og strategier bag det amerikanske valg 2024 skal du kigge med her. I denne præsentation kan du blive klogere på hvordan det amerikanske demokrati fungerer, og hvad der kræves for at blive valgt som præsident i verdens mest magtfulde nation. Præsentationen er et kig ind i maskinrummet på alt fra primærvalg og kampagnestrategier til valgkollegiet (electoral college), valgdagsprocedurer og vælgersammensætning.  

Gør dig klar til at opdage de mange facetter, der former et amerikansk præsidentvalg, og få en dybere forståelse af de dynamikker, der er på spil i denne fascinerende proces. Velkommen til! 

 
Niveau: 1. - 3.g

Psykiske sygdomme og helbred hos unge

Psykiatrifonden

Dette undervisningsforløb har til formål at oplyse elever om psykisk sundhed, aflive myter og forstå, hvordan stigma og misinformation kan påvirke folks tilgang til psykisk sygdom – Og ikke mindst, hvor de unge kan søge om hjælp og rådgivning, hvis de får psykisk sygdom ind på livet. Brug materialet i et modul for at fremme elevernes viden og forståelse af emnet. Derudover vil der også fremgå en kreativ opgave til sidst, hvor de unge selv skal forme en kampagne for at aftabuisere psykisk sygdom.

Niveau: Passer alle niveauer - handler om psykisk sygdomme og helbred hos unge

Prøv kræfter af med etik og socialpædagogik

Socialpædagogernes Landsforbund

Etisk bevidsthed er helt central for socialpædagogikken. Men hvad vil det sige at handle etisk og at gøre sig etiske overvejelser? Og hvordan ville du selv agere, hvis du stod i etisk dilemma?

 

Med dette undervisningsforløb får du mulighed for at prøve kræfter med etik og socialpædagogik. Du skal bl.a. lytte til en podcast om etik, tage fat på etiske dilemmaer og sætte gang i den etiske refleksion sammen med andre.
 

Rollespil: EU & Ungeemner

Europabevægelsen

Prøv Europabevægelsens 3 rollespil, som sætter fokus på EU og 3 forskellige temaer, som alle er udvalgt på baggrund af unges ønsker og præferencer - 'Klima', 'Menneskerettigheder' og 'Køn, Identitet og seksualitet'

I Europabevægelsen laver vi både EU-undervisning og arrangementer med det klare formål at sætte EU på dagsordenen og at oplyse om og engagere danskerne i EU.


I alt vores undervisning har vi fokus på dialog, interaktivitet og at møde eleverne i øjenhøjde. Vi ønsker at skabe et godt læreringsrum hvor eleverne får en god, relaterbar og lærerig oplevelse med EU.

Niveau: Folkeskoleelever, erhvervsskolelever og gymnasieelever

Faglig bro fra gymnasier til professions-uddannelser

Københavns Professionshøjskole

Afprøv vores helt nye undervisningsforløb, der gennem konkrete indblik i de fagprofessionelles arbejde gør abstrakte begreber som velfærd, trivsel og sundhed konkrete og motiverende for gymnasieelever. 

 Alle forløb er udviklet sammen med gymnasielærere og testet i klasselokalet.  

 Der er forløb til fagene: Dansk, samfundsfag, historie, psykologi, biologi og kemi. 

Niveau: Gymnasium

Kom godt fra start. Har du tænkt over arbejdsmiljø?

Ung med Job 

Formålet med undervisningen er at gøre unge bekendt med arbejdsmiljøbegrebet samt skærpe deres arbejdsmiljøbevidsthed. Materialet er udformet, så det er relevant og tager udgangspunkt i den virkelighed, de unge kan opleve, når de får et fritidsjob. Download materialet nu, og kom i gang med det samme. Det er lige til at gå til. 

Du kan hente hent undervisningsmaterialer og lærervejledninger til undervisning i arbejdsmarked og arbejdsmiljø i grundskoler, gymnasier og erhvervsskoler. 

Niveau: Grundskoler, gymnasier og erhvervsskoler

Ateisme som livssyn 

Ateistisk Selskab

Undervisningsmateriale til at beskæftige sig med det største livssyn i Danmark: Ateismen

Grænser nu og i fremtiden

Grænseforeningen 

Undervisningsforløb er knyttet sammen med "Samtalekort om grænser". Kortene består af et citat og et spørgsmål, som lægger op til en dialog om grænsens betydning, hvad den gør ved os, og hvordan den har indflydelse på andre sider af samfundslivet, især for dem, som lever i grænselandet. Omdrejningspunktet er især den grænsekontrol, der har fundet sted ved den dansk-tysk grænse siden 2016.  

Samtalekortene findes digitalt på sitet. De kan desuden rekvireres hos Grænseforeningen, gv@graenseforeningen.dk 



Niveau: Samfundsfag C-A og Historie

Prøv Matematikspillet! 

Matematikcenter

Der skal købes ind til burgere, i skal ud at shoppe med vennerne, du skal slå dine forældre og søskende hjem i ludo, du skal en tur på stranden - men hvad har det egentligt at gøre med matematik?


Der er matematik i alt! Matematik-ludo er et spil, der viser, at vi er omringede af matematik i vores hverdag. Spil med, og opdag selv, hvor matematikken gemmer sig.
 

På vejen rundt på spillepladen, vil I blive ført igennem eksempler på matematik derhjemme, derude, i skolen og i fritiden.

I kan også få endnu mere inspiration, ved at gå ind på webmatematik.dk, og klikke ind på fanen #MatematikIAlt.

Mindre CO2-udledning ved brug af kollektiv transport

Movia

Hos Movia kan eleverne høre om forskellen i CO2-udledning mellem elbusser, elbiler og fossilbiler. Vi viser, hvordan brugen af kollektiv transport kan reducere klimaaftrykket og gøre en reel forskel for miljøet. 

 Eleverne vil også opleve, hvordan rejsevaner kan afhjælpe trængsel i byerne. De vil opdage, hvor meget plads vi kan spare ved at bruge busser i stedet for biler, og hvordan dette kan gøre vores bymiljøer mere behagelige at færdes i.  

 Forløbet afsluttes med en sjov og digital quiz, der tester deres viden.

Niveau: 9. klasse // 1G

Det Ukrainsk-Danske Ungdomshus

Det Ukrainsk-Danske Ungdomshus Undervisningsmateriale

Formålet med undervisningen er at gøre unge bekendt med arbejdsmiljøbegrebet samt skærpe deres arbejdsmiljøbevidsthed. Materialet er udformet, så det er relevant og tager udgangspunkt i den virkelighed, de unge kan opleve, når de får et fritidsjob. Download materialet nu, og kom i gang med det samme. Det er lige til at gå til. 

Du kan hente hent undervisningsmaterialer og lærervejledninger til undervisning i arbejdsmarked og arbejdsmiljø i grundskoler, gymnasier og erhvervsskoler. 

Niveau: Grundskoler, gymnasier og erhvervsskoler

Undervisningsmateriale om unge muldyr

Politi

På Ungdommens Folkemøde sætter politiet i år fokus på forebyggelse af hvidvask blandt unge. Undervisningsmaterialet skal understøtte  dialoger med  unge om hvidvask af penge og rollen som muldyr. Målet er at forebygge, at de unge – enten vidende eller uvidende – ender som muldyr for kriminelle. 

  

Undervisningsmaterialet samt mini dokumentar er udviklet af Det Kriminalpræventive Råd. Det vejledende hæfte til fagfolk, der arbejder med børn og unge, er udarbejdet af Nationalt Center for IT-Kriminalitet, som er en del af National Enhed for Særlig Kriminalitet. 

Niveau: Udskoling

Verdensmål - før, nu og i FREMTIDEN

YOUNG

Verdensmål - før, nu og i FREMTIDEN er en grundlæggende indføring til Verdensmålene, som alle elever kan dykke ned i. Opgaverne er baseret på gruppearbejde, og varer mellem en til to timer afhængigt af niveau.  

  

Her skal eleverne selv gå på opdagelse i de nuværende 17 Verdensmål, men også stifte bekendtskab med det tidligere målsæt, Millennium Development Goals, som FN lancerede i 2000, og som kørte til 2015. Til sidst skal eleverne give deres egne bud på, hvordan fremtidens Verdensmål kan se.  

  

Opgaven fungerer bedst, hvis eleverne får printet den sidste side i pdf'en og udleveret papir, seks og lim, så de selv kan udfylde fremtidens Verdensmål. 



Niveau: 1.g og 2.g

GRÆNSER OG SAMTYKKE

Sex og Samfund

Sex, flirt og lyst er for de fleste unge noget dejligt. Samtidig giver mange unge udtryk for, at de kan komme i tvivl om egne og andres signaler og grænser, og at de har svært ved at tale med andre om sex, flirt, scoringer og især de oplevelser, som ligger i en gråzone eller er grænseoverskridende. For hvordan siger man egentlig ja eller nej? Hvordan viser man sin interesse eller giver en omsorgsfuld afvisning? Og hvad hvis man snarere vil sige ”måske” – eller nej til sex – men ja til at kysse og sove sammen?

 

Dette tema indeholder øvelser om personlige grænser og samtykke, der har til formål at styrke eleverne i at mærke egne og andres grænser og respektere dem. Fælles for øvelserne om grænser og samtykke er, at de ikke alene omhandler grænsesætning, men også at det kan være positivt at udfordre sine personlige grænser. Temaet lægger op til refleksioner over, hvad man kan gøre, hvis man har overtrådt egne eller andres grænser eller set andre få overskredet deres grænser.


Niveau: STX, HF, HHX, HTX

Organisationers Besøgsinvitationer 2024

Trænger dine elever til et friskt pust?  Så er besøgsformatet noget for jer.
 

Herunder finder du en række besøgsinvitationer, hvor I enten kan få besøg eller selv besøge en organisation. Organisationen vil stå for et alternativ til klasseundervisningen, hvor nye indsigter præsenteres på en måde, der er tilpasset netop din elevgruppe. 

Fagligt besøg på en professionshøjskole

Københavns Professionshøjskole

Med et fagligt besøg på KP skabes nysgerrighed og interesse for professionsbacheloruddannelser hos elever på ungdomsuddannelserne. 

 Besøget kan åbne både dine og dine elevers øjne for, hvordan deres gymnasiefag anvendes i praksis på professionsuddannelserne. 

  

Eleverne bliver præsenteret for fagligheden på én af vores uddannelser gennem oplæg og øvelser. Besøgene er faciliteret af vores dygtige studenterambassadører, og der er rig mulighed for at stille spørgsmål til de studerende undervejs. 

  

Med et fagligt besøg på KP får klassen: 

  

- Afprøvet fagligheden på en af KP’s uddannelser 

- Mødt studerende og hører om deres uddannelsesvej 

- Indblik i studielivet på en professionsbacheloruddannelse 

- Set vores faciliteter og oplevet et Campus.

Niveau: Gymnasium​

Kontakt: hedn@kp.dk
 

Obs. ingen invitation at downloade. Henvend dig til kontaktpersonen for mere information. 

Globalnyt tilbyder besøgsworkshop om global journalistik

Globalnyt

Globalnyt tilbyder gratis workshops om global journalistik, der er tilpasset danskfaget på ungdomsuddannelser. Læs mere i vedhæftede brochure og kontakt partnerskabschef Pernille Brix på pernille.brix@globalnyt.dk, hvis du vil have besøg af vores journalister på din skole.
 

Niveau: ungdomsuddannelser
Kontakt: pernille.brix@globalnyt.dk

Tro eller ikke tro

Ateistisk Selskab

Få en organiseret ateist på besøg, og hør hvad der driver os. Kan et menneske stadig kan have moral og etik, hvis godhed ikke belønnes med evigt liv, og dårlige handlinger ikke straffes med at brænde i helvede?

 Vi missionerer ikke, men åbner en debat om filosofi og religion i alle afskygninger. 

Niveau: 
Udskolingen / ungdomsuddannelser

Kontakt: Se invitation
 

Mino Ung København: om diskrimination og racisme

Mino Ung København 

Mino Outreach er et projekt under frivilligorganisationen Mino Ung København. Gennem workshops giver vi børn og unge forståelsen for, og ordene til at tale om diskrimination og racisme. 

Siden 2021 har vi undervist folkeskoleelever fra 6.-9.-klasse. Vi holder regelmæssigt også større oplæg for efterskoler, højskoler, universiteter og andre organisationer. 

 Vi holder oplæg og workshops om emner som racisme, normkritik, intersektionalitet og hvordan man kan skabe mere inkluderende og forstående fællesskaber. Vores tilgang er dialog- og aktivitetsbaseret. Det inkluderer, lege, personlige fortællinger, gruppearbejde med samtalekort og en anonym brevkasse.  

Vores oplæg kan vare fra 45 min til 2 timer. 

Niveau: Vores workshop kan tilpasses jeres niveau: men vi er primært hos udskoling, efterskoler, gymnasieelever
Kontakt: Se invitation

Fremmed i eget land; Kampen for dansk statsborgerskab

Os Udenfor 

Forestil dig følgende scenarie: Du er født på Rigshospitalet. Du har gået i en dansk folkeskole og gymnasium. Når du fylder 18 år, får du at vide, at du ikke er dansk statsborger, og at du ikke hører hjemme i Danmark. Det lyder absurd, men ikke desto mindre er det realiteten for 73.000 danskfødte børn og voksne. I Danmark får du nemlig ikke automatisk dansk statsborgerskab, når du er født her i landet. 

I denne besøgsworkshop dykker vi ned i, hvordan vejen til dansk statsborgerskab på flere punkter strider imod internationale forpligtelser og europæiske værdier. Institut for Menneskerettigheder har gentagne gange påpeget, at disse love ikke lever op til kravene i Den Europæiske Konvention om Statsborgerskab. Vi inviterer eleverne til at deltage i et trygt og lærerigt rum, hvor vi i fællesskab leger statens vagthunde. Vi vil diskutere, hvorvidt disse love lever op til menneskerettigheder og europæiske værdier - og hvordan man som ung i Danmark, aktivt kan tage del i kampen for retfærdighed. 

Niveau: 9. klasse + 1.-3. g.

Kontakt: se invitation (kontaktosudenfor@gmail.com)

Globale unges rolle for en bæredygtig fremtid

International Aid Services

Klimaforandringer er et presserende tema blandt danske unge. Ifølge undersøgelser mener 72% af de danske unge, at klimaforandringerne vil få en stærk negativ indvirkning i løbet af deres levetid (CONCITO 2022). Men hvordan opleves klimaforandringerne af unge i det Globale Syd? Hvilke ligheder og forskelle er der fra danske unges oplevelse af klimaforandringerne? Og kan globale unge samarbejde for en bæredygtig fremtid og klimaretfærdighed?

 

 IAS’ udbudte workshop undersøger nogle af disse spørgsmål fra et ungt perspektiv. Workshoppen faciliteres af elever fra HKGYM, der i februar 2024 deltog på studietur til det centrale Kenya. Her skulle de opleve klimaforandringerne på nærmeste hold, og se hvilken rolle unge spiller for klimatilpasning.  

Book besøgsworkshoppen og lad globale unge stemmer engagere jeres elever!

 

Niveau: Udskoling, 1.-3.g'ere

Kontakt: 52118829 eller christoffer.wilki-kurtzhals@ias-danmark.dk

Kan EU beskytte dig på internettet?

Europa-Parlamentet og Europa-Kommissionen  

Digitaliseringen er til stede i alle dele af vores liv, lige fra online shopping til sociale medier. Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden, og danske børn og unge er aktive forbrugere af sociale medier. Den stigende indflydelse fra digitale tjenester er også et fokusområde hos EU.  

  

I nyere tid er der kommet mere EU-lovgivning på området, som skal være med til at skabe et sikkert digitalt rum, hvor rettigheder for alle brugerne beskyttes. På trods af et øget fokus på digitaliseringen - også lovgivningsmæssigt - er tilstedeværelsen af ubehagelige videoer og andet skadeligt indhold stadig en del af unges digitale hverdagsliv.  

  

Derfor ønsker EU også at udvide mulighederne for at beskytte de unge på internettet og det seneste tiltag, som er på bordet i Bruxelles, er en aldersverifikation på digitale tjenester.  

  

Ved dette besøg går vi netop i dybden med denne debat og diskuterer, om en aldersverifikation for alvor gør EU i stand til at beskytte de unge på internettet.

Niveau: Samfundsfag
Kontakt: Se invitation

Fagbevægelsens Skoletjeneste

Jobpatruljen

Book et gratis skolebesøg af Fagbevægelsens Skoletjeneste i din undervisning. Vi tilbyder undervisning af skoleelever i 7.-10. klasse i hele landet. Undervisningen sætter fokus på Den Danske Model. Herunder taler vi med eleverne om, hvilken rolle fagforeninger spiller i samfundet og for den enkelte. Samtidig lærer vi dem forskellen på lovgivning og overenskomster. Vi taler også med de unge om, hvilke pligter og rettigheder de har i deres fritidsjob. Vi ønsker nemlig, at alle unge skal have en god start på arbejdsmarkedet. 

Niveau: 7.-10. klasse

Kontakt: Se invitation

Fortællinger fra Unge med Flugterfaringer

DFUNK – Dansk Flygtningehjælp Ungdom

*GRATIS TILBUD FOR FOLKESKOLER I KØBENHAVNS KOMMUNE* 

Ved et fortællerbesøg får eleverne en unik oplevelse igennem mødet med et ungt menneske med flugterfaringer. Ved at dele sin personlige historie og igennem dialog vil fortælleren give eleverne større indsigt i, hvad det vil sige at flygte og skabe sig et nyt liv i et nyt land. Alt imens at alle fortællinger er unikke, berører de fleste temaer som familieliv, ungdomsliv, frygt, uddannelse, tilhørsforhold, drømme blandt mange flere.  

  

 
De første 15 minutter af fortællerbesøget bruges på oplæg om fortællerens historie og er efterfulgt af 45 minutters dialog med eleverne. Her vil fortælleren give eleverne mulighed for frit at stille spørgsmål og på den måde få dem til at tænke over, det de har hørt. Dialogen inddrager således eleverne og uddyber fortællingen i den retning eleverne er mest nysgerrige på. Formålet er at give eleverne en større og mere nuanceret indsigt i livet for unge personer med flugterfaringer. 

 

Niveau: Alle
Kontakt: Olivia@dfunk.dk 

Obs. ingen invitation at downloade. Henvend dig til kontaktpersonen for mere information. 

Klæd dine elever på til fremtidens fødevare-løsninger!

Tænketanken Frej

Dyrlæge,  mejeriingeniør, gartner eller  gastronom  

- mulighederne er mange i fødevaresektoren!

  

I dette oplæg giver vi en interaktiv indflyvning til bæredygtigheds-udfordringer i fødevaresektoren og peger på, hvor man kan gøre en positiv forskel:  

- Demokratiske engagement 

- Ændret forbrug 

- Uddannelsesvalg indenfor fødevaresektoren. 

Oplægget er gratis og er en del af kampagnen Future Food. Med kampagnen Future Food  går vi sammen med danske organisationer og virksomheder i hele fødevarebranchen, og kæmper for at få de skarpeste hænder og dygtigste hjerner til at bekæmpe klima-udfordringerne og samtidig sikre,  at alle får mad på bordet.   

Skal vi holde gratis oplæg hos jer? 
 

Niveau: Gymnasiet og 8./9. klasse
Kontakt:

nanna@taenk-frej.dk 

vega@taenk-frej.dk 
 

Civil Connections Community Foundation

Civil Connections Community Foundation

Vi tilbyder et spændende undervisningsforløb om digital bæredygtighed. Vores forløb fokuserer på vigtige emner inden for digital dannelse, bæredygtig online adfærd og fællesskaber, som er relevante for både elever og skolens digitale miljø. 

Niveau: 8-9. klasser, 1.-2.G
Kontakt: Se invitation

Lyd på livet

Høreforeningen

I Høreforeningen vil vi ikke bare se til, at unge skader hørelsen, men vil tage ansvar for at unge beskytter deres ører. Med Lyd på livet-projektet skaber vi opmærksomhed om problemet og arbejder med at forebygge høreskader og tinnitus blandt børn og unge.  

Derfor deltager vi blandt andet på Ungdommens Folkemøde og tager på besøg på uddannelsesinstitutioner for at udbrede viden og blive klogere på danske unges tanker og oplevelser omkring lyd, hørelse og høreproblemer.  

Undersøgelser viser at antallet af unge med tinnitus er i kraftig stigning, at unge er udsat for kraftig lyd og ikke kender eller tænker over de mulige konsekvenser.  

Men hvordan kan det være, hvad betyder det for den enkelte og hvordan skal man forholde sig til det som ung?  

Er det festkulturen der er problemet, eller den teknologiske udvikling og dens muligheder, eller ved unge bare ikke nok om, hvordan de skal forholde sig til lyd og deres hørelse?  

Det er nogle af de tematikker vi vil behandle under vores besøg. 



Niveau: 10. klasse/efterskoler, gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelse

Kontakt: Se invitation

bottom of page