I anledningen af UFM'24 har vi en fantastisk mulighed til jer! Flere organisationer tilbyder eksklusive besøg enten før eller efter selve UFM-dagene. Disse besøg fungerer som en spændende forlængelse af jeres oplevelse på festivalen. Her på siden kan I finde besøgsinvitationer, som enten inviterer jer til at besøge organisationen eller giver mulighed for, at organisationen kommer til jer. Det er en unik chance for at dykke dybere ned i de emner og aktiviteter, I brænder for, og få endnu mere ud af Danmarks største demokratifestival for unge!
Er besøgstilbuddet noget for jer? - Tag kontakt til den kontaktperson, der er skrevet på invitationen og lav en aftale direkte med dem.
Organisationers Besøgsinvitationer 2024
Fagligt besøg på en professionshøjskole
Københavns Professionshøjskole
Med et fagligt besøg på KP skabes nysgerrighed og interesse for professionsbacheloruddannelser hos elever på ungdomsuddannelserne.
Besøget kan åbne både dine og dine elevers øjne for, hvordan deres gymnasiefag anvendes i praksis på professionsuddannelserne.
Eleverne bliver præsenteret for fagligheden på én af vores uddannelser gennem oplæg og øvelser. Besøgene er faciliteret af vores dygtige studenterambassadører, og der er rig mulighed for at stille spørgsmål til de studerende undervejs.
Med et fagligt besøg på KP får klassen:
- Afprøvet fagligheden på en af KP’s uddannelser
- Mødt studerende og hører om deres uddannelsesvej
- Indblik i studielivet på en professionsbacheloruddannelse
- Set vores faciliteter og oplevet et Campus.
Niveau: Gymnasium
Kontakt: hedn@kp.dk
Obs. ingen invitation at downloade. Henvend dig til kontaktpersonen for mere information.
Globalnyt tilbyder besøgsworkshop om global journalistik
Globalnyt
Globalnyt tilbyder gratis workshops om global journalistik, der er tilpasset danskfaget på ungdomsuddannelser. Læs mere i vedhæftede brochure og kontakt partnerskabschef Pernille Brix på pernille.brix@globalnyt.dk, hvis du vil have besøg af vores journalister på din skole.
Niveau: ungdomsuddannelser
Kontakt: pernille.brix@globalnyt.dk
Tro eller ikke tro
Ateistisk Selskab
Få en organiseret ateist på besøg, og hør hvad der driver os. Kan et menneske stadig kan have moral og etik, hvis godhed ikke belønnes med evigt liv, og dårlige handlinger ikke straffes med at brænde i helvede?
Vi missionerer ikke, men åbner en debat om filosofi og religion i alle afskygninger.
Niveau:
Udskolingen / ungdomsuddannelser
Kontakt: Se invitation
Mino Ung København: om diskrimination og racisme
Mino Ung København
Mino Outreach er et projekt under frivilligorganisationen Mino Ung København. Gennem workshops giver vi børn og unge forståelsen for, og ordene til at tale om diskrimination og racisme.
Siden 2021 har vi undervist folkeskoleelever fra 6.-9.-klasse. Vi holder regelmæssigt også større oplæg for efterskoler, højskoler, universiteter og andre organisationer.
Vi holder oplæg og workshops om emner som racisme, normkritik, intersektionalitet og hvordan man kan skabe mere inkluderende og forstående fællesskaber. Vores tilgang er dialog- og aktivitetsbaseret. Det inkluderer, lege, personlige fortællinger, gruppearbejde med samtalekort og en anonym brevkasse.
Vores oplæg kan vare fra 45 min til 2 timer.
Niveau: Vores workshop kan tilpasses jeres niveau: men vi er primært hos udskoling, efterskoler, gymnasieelever
Kontakt: Se invitation
Fremmed i eget land; Kampen for dansk statsborgerskab
Os Udenfor
Forestil dig følgende scenarie: Du er født på Rigshospitalet. Du har gået i en dansk folkeskole og gymnasium. Når du fylder 18 år, får du at vide, at du ikke er dansk statsborger, og at du ikke hører hjemme i Danmark. Det lyder absurd, men ikke desto mindre er det realiteten for 73.000 danskfødte børn og voksne. I Danmark får du nemlig ikke automatisk dansk statsborgerskab, når du er født her i landet.
I denne besøgsworkshop dykker vi ned i, hvordan vejen til dansk statsborgerskab på flere punkter strider imod internationale forpligtelser og europæiske værdier. Institut for Menneskerettigheder har gentagne gange påpeget, at disse love ikke lever op til kravene i Den Europæiske Konvention om Statsborgerskab. Vi inviterer eleverne til at deltage i et trygt og lærerigt rum, hvor vi i fællesskab leger statens vagthunde. Vi vil diskutere, hvorvidt disse love lever op til menneskerettigheder og europæiske værdier - og hvordan man som ung i Danmark, aktivt kan tage del i kampen for retfærdighed.
Niveau: 9. klasse + 1.-3. g.
Kontakt: se invitation (kontaktosudenfor@gmail.com)
.
Globale unges rolle for en bæredygtig fremtid
International Aid Services
Klimaforandringer er et presserende tema blandt danske unge. Ifølge undersøgelser mener 72% af de danske unge, at klimaforandringerne vil få en stærk negativ indvirkning i løbet af deres levetid (CONCITO 2022). Men hvordan opleves klimaforandringerne af unge i det Globale Syd? Hvilke ligheder og forskelle er der fra danske unges oplevelse af klimaforandringerne? Og kan globale unge samarbejde for en bæredygtig fremtid og klimaretfærdighed?
IAS’ udbudte workshop undersøger nogle af disse spørgsmål fra et ungt perspektiv. Workshoppen faciliteres af elever fra HKGYM, der i februar 2024 deltog på studietur til det centrale Kenya. Her skulle de opleve klimaforandringerne på nærmeste hold, og se hvilken rolle unge spiller for klimatilpasning.
Book besøgsworkshoppen og lad globale unge stemmer engagere jeres elever!
Niveau: Udskoling, 1.-3.g'ere
Kontakt: 52118829 eller christoffer.wilki-kurtzhals@ias-danmark.dk
Kan EU beskytte dig på internettet?
Europa-Parlamentet og Europa-Kommissionen
Digitaliseringen er til stede i alle dele af vores liv, lige fra online shopping til sociale medier. Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden, og danske børn og unge er aktive forbrugere af sociale medier. Den stigende indflydelse fra digitale tjenester er også et fokusområde hos EU.
I nyere tid er der kommet mere EU-lovgivning på området, som skal være med til at skabe et sikkert digitalt rum, hvor rettigheder for alle brugerne beskyttes. På trods af et øget fokus på digitaliseringen - også lovgivningsmæssigt - er tilstedeværelsen af ubehagelige videoer og andet skadeligt indhold stadig en del af unges digitale hverdagsliv.
Derfor ønsker EU også at udvide mulighederne for at beskytte de unge på internettet og det seneste tiltag, som er på bordet i Bruxelles, er en aldersverifikation på digitale tjenester.
Ved dette besøg går vi netop i dybden med denne debat og diskuterer, om en aldersverifikation for alvor gør EU i stand til at beskytte de unge på internettet.
Niveau: Samfundsfag
Kontakt: Se invitation
Fagbevægelsens Skoletjeneste
Jobpatruljen
Book et gratis skolebesøg af Fagbevægelsens Skoletjeneste i din undervisning. Vi tilbyder undervisning af skoleelever i 7.-10. klasse i hele landet. Undervisningen sætter fokus på Den Danske Model. Herunder taler vi med eleverne om, hvilken rolle fagforeninger spiller i samfundet og for den enkelte. Samtidig lærer vi dem forskellen på lovgivning og overenskomster. Vi taler også med de unge om, hvilke pligter og rettigheder de har i deres fritidsjob. Vi ønsker nemlig, at alle unge skal have en god start på arbejdsmarkedet.
Niveau: 7.-10. klasse
Kontakt: Se invitation
Fortællinger fra Unge med Flugterfaringer
DFUNK – Dansk Flygtningehjælp Ungdom
*GRATIS TILBUD FOR FOLKESKOLER I KØBENHAVNS KOMMUNE*
Ved et fortællerbesøg får eleverne en unik oplevelse igennem mødet med et ungt menneske med flugterfaringer. Ved at dele sin personlige historie og igennem dialog vil fortælleren give eleverne større indsigt i, hvad det vil sige at flygte og skabe sig et nyt liv i et nyt land. Alt imens at alle fortællinger er unikke, berører de fleste temaer som familieliv, ungdomsliv, frygt, uddannelse, tilhørsforhold, drømme blandt mange flere.
De første 15 minutter af fortællerbesøget bruges på oplæg om fortællerens historie og er efterfulgt af 45 minutters dialog med eleverne. Her vil fortælleren give eleverne mulighed for frit at stille spørgsmål og på den måde få dem til at tænke over, det de har hørt. Dialogen inddrager således eleverne og uddyber fortællingen i den retning eleverne er mest nysgerrige på. Formålet er at give eleverne en større og mere nuanceret indsigt i livet for unge personer med flugterfaringer.
Niveau: Alle
Kontakt: Olivia@dfunk.dk
Obs. ingen invitation at downloade. Henvend dig til kontaktpersonen for mere information.
Klæd dine elever på til fremtidens fødevare-løsninger!
Tænketanken Frej
Dyrlæge, mejeriingeniør, gartner eller gastronom
- mulighederne er mange i fødevaresektoren!
I dette oplæg giver vi en interaktiv indflyvning til bæredygtigheds-udfordringer i fødevaresektoren og peger på, hvor man kan gøre en positiv forskel:
- Demokratiske engagement
- Ændret forbrug
- Uddannelsesvalg indenfor fødevaresektoren.
Oplægget er gratis og er en del af kampagnen Future Food. Med kampagnen Future Food går vi sammen med danske organisationer og virksomheder i hele fødevarebranchen, og kæmper for at få de skarpeste hænder og dygtigste hjerner til at bekæmpe klima-udfordringerne og samtidig sikre, at alle får mad på bordet.
Skal vi holde gratis oplæg hos jer?
Niveau: Gymnasiet og 8./9. klasse
Kontakt:
Civil Connections Community Foundation
Civil Connections Community Foundation
Vi tilbyder et spændende undervisningsforløb om digital bæredygtighed. Vores forløb fokuserer på vigtige emner inden for digital dannelse, bæredygtig online adfærd og fællesskaber, som er relevante for både elever og skolens digitale miljø.
Niveau: 8-9. klasser, 1.-2.G
Kontakt: Se invitation
Lyd på livet
Høreforeningen
I Høreforeningen vil vi ikke bare se til, at unge skader hørelsen, men vil tage ansvar for at unge beskytter deres ører. Med Lyd på livet-projektet skaber vi opmærksomhed om problemet og arbejder med at forebygge høreskader og tinnitus blandt børn og unge.
Derfor deltager vi blandt andet på Ungdommens Folkemøde og tager på besøg på uddannelsesinstitutioner for at udbrede viden og blive klogere på danske unges tanker og oplevelser omkring lyd, hørelse og høreproblemer.
Undersøgelser viser at antallet af unge med tinnitus er i kraftig stigning, at unge er udsat for kraftig lyd og ikke kender eller tænker over de mulige konsekvenser.
Men hvordan kan det være, hvad betyder det for den enkelte og hvordan skal man forholde sig til det som ung?
Er det festkulturen der er problemet, eller den teknologiske udvikling og dens muligheder, eller ved unge bare ikke nok om, hvordan de skal forholde sig til lyd og deres hørelse?
Det er nogle af de tematikker vi vil behandle under vores besøg.
Niveau: 10. klasse/efterskoler, gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelse
Kontakt: Se invitation
ORGANISATIONS
-BESØG